tisdag 18 maj 2010

Kätting


Vi fick i uppdrag att rekonstruera en kätting runt en familjegrav i Södertälje där den tidigare avgränsningen blivit stulen - den var nämligen i mässing.
Ett vanligt problem när man ska rekonstruera gamla saker är att man förr hade andra dimensioner på materialet än vad vi har idag. Så även nu, den tidigare kättingen var gjord i 14x14mm och dagens material kommer i ...10-12-15-16... så vi fick göra två testex och visa för kunden.

Den övre bilden visar från vänster: 12x12, original 14x14, 15x15. Det blev den större varianten vilket var kul, det blev ett större projekt då - ca 10 meter kätting och ca 100 länkar.

Den undre bilden visar verktyget jag fick tillverka för att kunna göra länkarna. Man ska alltid göre verktyg lite extra kraftiga, det fick jag lära mig (fast jag trodde att jag redan visste det) innan det fungerade som det skulle.

Bilder på det färdiga resultatet kommer inom kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar